Dosad smo se već susreli s različitim konceptima školovanja kod kuće, pri čemu se moglo zamijetiti da im je svima zajednička to, da je učenje usmjereno na učenika. Ovaj pristup stavlja učenika u središte procesa učenja, gdje ga se potiče da preuzme odgovornost za svoje obrazovanje. U ovom članku istražit ćemo na koji se način učenje usmjerava na učenika, koje su njegove prednosti te kako ga uspješno implementirati u sklopu obrazovanja kod kuće.
Individualni pristup i njegove značajke
Najnovija istraživanja o modelu odgoja i obrazovanja kod kuće ukazala su na rastući trend individualiziranog pristupa (usmjerenost na učenika). To je fleksibilan pristup koji personalizira obrazovanje i prilagođava nastavni plan i program i iskustvo učenja jedinstvenim potrebama svakog djeteta. Ovaj pristup omogućuje roditeljima stvaranje prilagođenog okruženja za učenje za njihovo dijete, pružajući mu pažnju i upute potrebne za ostvarenje njegovog punog potencijala. (https://homeschooling.casa)
Razvojni psiholozi, među kojima i dr. Peter Gray, ustvrdili su da je okruženje usmjereno na dijete optimalno za podupiranje učenja i dobrobiti učenika te uvelike objašnjava uspjeh koji roditelji obrazovatelji i njihova djeca imaju prema rezultatima standardiziranih testova, državnoj maturi, na fakultetima i ostalim mjerljivim testovima (izvor: Konta Carla, Elaborat odgojno-obrazovnog modela, odgoj i obrazovanje kod kuće).

Učenik u centru
Učenje usmjereno na učenika progresivan je obrazovni pristup koji naglašava ulogu učenika kao primarnog subjekta u procesu učenja. Za razliku od tradicionalnih pristupa usmjerenih na učitelja, koji se često usredotočuju na izravnu nastavu i pasivno učenje, učenje usmjereno na učenika potiče aktivno sudjelovanje i interakciju s obrazovnim sadržajem. Ova metoda smatra da svaki učenik ima jedinstveni stil i tempo učenja, preferencije i snage te nastoji udovoljiti tim individualnim razlikama među učenicima. Time se nastoji učenje učiniti relevantnijim i učinkovitijim za svakog učenika. Ovaj pristup ne samo da potiče dublje razumijevanje gradiva, već i povećava motivaciju učenika za učenjem, omogućujući mu da vidi izravnu primjenu i relevantnost onoga što uči za vlastiti život i buduće ciljeve.
Obrazovatelji u takvim okruženjima provode više vremena slušajući učenike, pokušavajući pritom razumijeti njihove misli i područja interesa kako bi im pomogli da izgrade svoje razumijevanje gradiva. Učenje usmjereno na učenika često uključuje projekte i grupni rad, pri čemu učenici uče pregovarati, komunicirati i surađivati s drugima, što pomaže razvoju ključnih međuljudskih vještina i pripremu učenika za suradnju s kolegama na budućem radnom mjestu i okruženju. (www.soraschools.com)

Prednosti i dobrobiti individualnog pristupa
Jedna od najznačajnijih prednosti individualiziranog školovanja je pažnja i poduka koju svaki učenik dobiva. U tradicionalnom okruženju učionice učiteljima je teško pružiti svakom učeniku individualnu pažnju koja mu je potrebna. Međutim, individualiziranim kućnim školovanjem roditelji mogu prilagoditi svoje metode poučavanja stilu i tempu učenja svog djeteta. Ovaj pristup osigurava da djeca dobiju pažnju i poduku koja im je potrebna za akademski uspjeh.
Učenje usmjereno na učenika osnažuje roditelje da osmisle obrazovni put koji precizno odgovara jedinstvenom profilu njihovog djeteta, uzimajući u obzir njegove osobne preferencije i sposobnosti, jačanje onoga u čemu je dobar, jednako kao i na poboljšanje njegovih slabosti i suočavanje s onime što mu predstavlja izazov. Individualni pristup također omogućava fleksibilnost u rasporedu i nastavnom planu i programu, koji je usklađen s interesima i stilom učenja djeteta, a roditelji mogu stvoriti prilagođeni raspored koji najbolje odgovara potrebama njihove obitelji. Nabrojimo još neke prednosti individualnog pristupa:
- obrazovanje postaje učinkovitije i ugodnije, što učenike angažira i čini ih motiviranijima za rad
- olakšan je izbor nastavnih materijala jer su u skladu s interesima i razinom razumijevanja učenika
- ciljevi su fleksibilni i prilagođavaju se kako se mijenjaju potrebe učenika

Prilagođeni tempo učenja omogućuje učenicima da uče brzinom koja im odgovara. Ova fleksibilnost može biti posebno korisna za djecu kojoj je potrebno više vremena za usvajanje složenih koncepata ili za onu koja mogu brzo napredovati kroz gradivo koje im je lako. Također, učenici imaju veću slobodu dublje istražiti predmete koji ih zanimaju. (www.soraschools.com)
Ovakav pristup kod učenika gradi samopouzdanje i potiče pozitivnu sliku o njemu samom, omogućujući da se istaknu njegove najbolje kvalitete. U djeteta se lakše postiže samostalnost u učenju, odgovornost i samodisciplina te upravljanje vremenom, što može dovesti do uravnoteženijeg i poticajnijeg okruženja za učenje, boljih obrazovnih ishoda i veće motivacije učenika.
Nadalje, učenje usmjereno na dijete roditeljima ostavlja mogućnost da djeci izravnije i lakše prenesu etičke i moralne vrijednosti i uvjerenja, što može pružiti dosljedan okvir za djecu dok rastu i snalaze se u složenim društvenim i etičkim okruženjima. Na kraju, individualni pristup ima dobrobit na mentalno i emocionalno zdravlje djeteta; roditelji se mogu izravno posvetiti svim potrebama svog djeteta, umanjujući stres, anksioznost i probleme povezane s nasiljem koji se mogu pojaviti u tradicionalnim školskim okruženjima. (www.homeschools.org)

Kako implementirati kod kuće
Individualni pristup kod kuće zahtijeva prilagođavanje roditelja kako bi se zadovoljile jedinstvene potrebe i stil učenja njegovog djeteta (ili djece). Evo nekoliko koraka koji mogu pomoći prilikom provedbe takvog načina rada:
1. Prepoznajte potrebe djeteta
Prvi korak je procjena dobrih i loših strana, stila učenja i interesa vašeg djeteta. Ove informacije pomoći će u razvoju prilagođenog nastavnog plana i programa i pristupa poučavanju koji najbolje odgovara vašem djetetu. Razmislite o preferiranom načinu učenja vašeg djeteta, isprobajte različite metode i načine na koje ćete ponuditi materijale (primjerice vizualno, auditivno, senzorički i sl.) kako biste utvrdili što najviše privlači djetetovu pažnju i zadržava fokus.
2. Osmislite prilagođeni nastavni plan i program
Nakon što utvrdite potrebe za učenjem vašeg djeteta, možete osmisliti nastavni plan i program. To uključuje odabir odgovarajućih materijala za učenje, postavljanje akademskih ciljeva i stvaranje rasporeda koji odgovara vašoj obitelji. Razmislite o uključivanju iskustava iz stvarnog svijeta, poput izleta ili volonterskih aktivnosti, odlazaka u muzeje i prirodu, ali i obavljanja svakodnevnih stvari, kako biste učenje učinili korisnim, zanimljivim i relevantnim.
3. Uspostavite dnevnu rutinu i raspored
Uspostavljanje dnevne rutine i rasporeda ključno je za individualizirano školovanje kod kuće. Roditelji bi trebali stvoriti rutinu koja uključuje odmor i tjelesnu aktivnost kako bi njihovo dijete ostalo angažirano i usredotočeno. Razmislite o korištenju planera ili kalendara za praćenje zadataka i rokova te upoznajte dijete s istim, kako bi znalo koji su vam ciljevi i što se od njega očekuje.
Uzmite si vremena, promatrajte i pratite svoje dijete. Ako ga dobro poznajete, mnoge ćete stvari već unaprijed znati o njemu, druge ćete možda staviti na papir kad ih zamijetite. Budite strpljivi, dosljedni i ustrajni – upornost i trud sigurno će na kraju donijeti dobre rezultate.