Učenje po modelu i roditelj kao model

Date

Prema socijalnoj teoriji učenja koju donosi Albert Bandura, među ostalim, postoji i učenje koje se naziva modeliranje ili učenje po modelu. Dijete ima potrebu za uzorom od kojega će promatranjem usvajati načine na koje će se odnositi prema sebi, drugima i različitim životnim okolnostima. Da bi roditelj bio djetetov uzor, potrebno je stvoriti i njegovati privrženost s djetetom.

Prema socijalnoj teoriji učenja Alberta Bandure, kanadskog psihologa, pojedinac može učiti i mijenjati svoje ponašanje pod utjecajem ponašanja drugih. U knjizi Psihologija obrazovanja iz 2014. godine autorice navode da se pod pojmom “modeliranje” podrazumijeva promjena ponašanja osobe koja je nastala kao rezultat promatranja ponašanja drugih. Modeliranje se može nazvati i učenje po modelu. Ovaj oblik učenja iznimno je važan i potrebno je istaknuti da veći učinak na dijete i djetetovo ponašanje ima primjer ponašanja koje dijete uočava kod svojih roditelja i okoline nego ono što roditelji i okolina govore da je ispravno. Primjer koji autorice, u već navedenoj knjizi, navode je da ako dijete vidi da njegovi roditelji puše, velika je vjerojatnost da će i dijete usvojiti to ponašanje, iako mu roditelji govore da to nije ispravno. Dijete promatra i oponaša ono što vidi u svojoj okolini.

Uglavnom su roditelji ti koji čine djetetovu okolinu, pogotovo u najranijim godinama života djeteta. Roditeljima je dana uloga i zadaća da budu djetetov orijentir i čvrsto uporište. Djetetu je potreban orijentir, uzor, model, osoba od koje će promatranjem naučiti kako se treba odnositi prema sebi, prema drugima i prema različitim životnim situacijama. U suprotnom, bez orijentira djetetu bi bilo nemoguće snaći se u svijetu prepunom nepoznanica. Da bi roditelj mogao ispuniti svoje poslanje kao roditelj, poslanje da vodi, svojim primjerom uči tj. odgaja dijete, neophodno je stvaranje i njegovanje privrženosti između djeteta i roditelja.

U knjizi Budite tu za svoju djecu autori Gordon Neufeld i Gabor Maté ističu da je ovo vrijeme u kojemu po prvi put u povijesti mladi i djeca uzore traže u svojim vršnjacima, a ne u svojim roditeljima i odraslim osobama pa se događa da djecu odgajaju nezrele osobe. Svrha odgoja je voditi dijete putem sazrijevanja do zrelosti. Zadaća odgajanja namijenjena je odraslima, a ne djeci koja ni sama još nisu došla do zrelosti. Gordon Neufeld uvodi koncept vršnjačke orijentacije i njime opisuje pojavu da vršnjaci zamjenjuju roditelje, one koji bi trebali imati primarni utjecaj na svoje dijete.

Ostali

Članci