Homeschooling Hrvatska

Krovna udruga za obrazovanje kod kuće

Boom homeschoolinga nakon pandemije Covid-19

Date

Više od 40.000 učenika službeno je ispisano iz škole u Ujedinjenom Kraljevstvu između rujna 2020. i travnja 2021., u usporedbi s prosjekom od 23.000 u prethodne dvije godine.

Izazovne okolnosti proizašle iz pandemije Covida-19 nisu ostavile niti jedan segment svakodnevice istim. Od načina na koji obavljamo kupovinu do obrazovanja djece, to teško globalno iskustvo ostavilo je neizbrisiv trag ali i otvorilo vrata nikad viđenom interesu roditelja za obrazovanjem kod kuće.

“Covid nas je potaknuo, ali nije bio razlog”: primjeri iz Velike Britanije

U prilog tome govore nevjerojatne statistike koje ukazuju na boom homeschoolinga tijekom pandemije Covid-19. Prema istraživanju BBC-a, broj djece prijavljene kao pohađatelji kućnog obrazovanja u Velikoj Britaniji porastao je za 75 posto u prvih osam mjeseci školske godine 2020./2021. Više od 40.000 učenika službeno je ispisano iz škole u Ujedinjenom Kraljevstvu između rujna 2020. i travnja 2021., u usporedbi s prosjekom od 23.000 u prethodne dvije godine.

Naomi iz Kenta kaže da je pandemija Covid-19 “ubrzala odluku” da se njena kćer Bella, koja sada ima devet godina, ukloni iz škole početkom ožujka 2020. “Bili smo nervozni zbog tog velikog skoka u nepoznato”, rekla je. “Covid nas je potaknuo, ali nije bio glavni razlog.” Naomi kaže da je Bella, koja čeka službenu dijagnozu autizma, imala problema u školi, ali je uspjela prebroditi mnoge poteškoće kod kuće. “Ne bismo imali taj odmor u školi. Osjećala sam dužnost da je pošaljem, ali budući da škole nije bilo, odmah sam primijetila koliko je sretnija doma.”

“Bili smo nervozni zbog tog velikog skoka u nepoznato”, rekla je. “Covid nas je potaknuo, ali nije bio glavni razlog.”

– Naomi

Slična priča, također iz Velike Britanije, je ona Tomova koji je sa 13 godina napustio školu kako bi ga roditelji školovali kod kuće. “Prije Covida nikada nismo razmišljali o tome da budemo roditelji obrazovatelji”, tvrdi Tomova mama Fabienne, “ali odjednom nakon početka pandemije prebacili smo se na obrazovanje kod kuće i nije obeshrabrujuće”, rekla je.

Zanimljivi su i podaci koje donosi istraživanje Oxford Home Schooling platforme: naime koristeći javno dostupne podatke otkrili su da se broj učenika koji se školuju kod kuće u Ujedinjenom Kraljevstvu povećao za 130 posto između 2013. i 2018. godine, s 24.824 na 57.132. Štoviše, neke lokalne vlasti zabilježile su daleko veće poraste od drugih kao npr. Vijeće općine Barnsley koje je izvijestilo o porastu od 772 posto – najvećem u zemlji.

Porast afro i latino američkih homeschooling obitelji u SAD-u

S druge strane najnovije istraživanje američkog popisa stanovništva o kućanstvima s djecom školske dobi, objavljeno u ožujku 2021., pokazalo je da je udio homeschooling učenika porastao sa oko 3,3 posto prije pandemije na 5,4 posto u proljeće 2020., 11,1 posto do jeseni 2020., dok je u svibnju 2021. obuhvaćao 19,5 posto djece školske dobi.

Home School Legal Defense Association (HSDLA) donosi vrlo zanimljive podatke Nacionalnog centra za statistiku obrazovanja (NCES) o demografiji homeschooling obitelji u SAD-u. Prema dostupnim podacima iz 1999., 2003., 2007., 2012. i ponovno 2016. godine, bilo je očito da bjelačke obitelji proporcionalno nadmašuju one iz drugih skupina u odnosu 2:1. U usporedbi s crnačkim, latinoameričkim, azijskim i drugim obiteljima, udio obitelji bijelaca bio je, uz neke iznimke, često dvostruko veći od ostalih skupina.

Udio homeschooling učenika porastao sa oko 3,3 posto prije pandemije na 5,4 posto u proljeće 2020., 11,1 posto do jeseni 2020., dok je u svibnju 2021. obuhvaćao 19,5 posto djece školske dobi.

Međutim, najnoviji podaci pokazuju vrlo zanimljiv trend što se tiče udjela raznih nacionalnosti među američkim homeschoolerima. Naime, postotak bjelačkih kućanstava u proljeće 2021. vrtio se oko 20,4 posto, dok se, u međuvremenu, udio crnačkih, latinoameričkih, azijskih i ostalih obitelji popeo, redoslijedno, na 18,3, 18,2, 15,1 i 19,2 posto.

Ono što ove podatke čini još upečatljivijim jest činjenica da su se one dogodile uz istovremeni brzi porast postotka obitelji bijelaca. Slijedom toga, osim u slučaju kućanstava latinoamerikanaca koja su već bila uključena u školovanje kod kuće jednako često kao i bijele obitelji 2016. – veliki skok udjela svake grupe nebijelaca u “kućnoj školi” bio je vrlo značajan.

Veliki skok udjela svake grupe nebijelaca vrlo je značajan među američkim homeschoolerima.

Naposljetku, važno je napomenuti kako su se, desetljećima unazad, homeschooling obitelji često prikazivale kao “bogatije”. Doduše, većina je pripadala srednjoj klasi i prijavljivala prosječne ili iznadprosječne prihode. Danas pak, pokazuju nam najnovija istraživanja u SAD-u, među homeschooling obiteljima zastupljeni su svi dohodovni razredi, što nam sugerira da je kućno obrazovanje sada uobičajeno ne samo u obiteljima sa srednjim, već i u onima sa nižim ili većim prihodima.

Covid-19 i nova eksperimentiranja u obrazovanju

COVID-19 stvorio je čudan eksperiment u američkom obrazovanju, prenosi The Atlantic. Obitelji koje nisu nikada razmišljale o tome da svoju djecu izvade iz škole osjećale su se dovoljno očajnima da to isprobaju.

Ponovno otvaranje škola bilo je kaotično: u New Yorku je početak školske godine pomaknut za kraj rujna [2020., op. ur.], dok su se nastavnici i ravnatelji mučili kako bi se pripremili za semestarsku podjelu između online i nastave u učionici, boreći se za osiguranje dodatnog osoblja i potrebnog testiranja kako bi se djeca sigurno vratila u razrede.

COVID-19 djelovao je kao katalizator za obitelji koje su već bile skeptične prema tradicionalnom školskom sustavu – a sada razmišljaju o tome da ga zauvijek napuste.

Organizacije za odgoj i obrazovanje kod kuće i njihovi konzultanti, podcrtava The Atlantic, suočili su se s poplavom uspaničenih roditelja koji su izbezumljeni tražili alternativu redovnoj školi. Neke obitelji nisu mogli podnijeti da njihova djeca satima sjede na Zoomu. Drugi su se brinuli da će članove obitelji izložiti koronavirusu ili promatrati kako se škole naglo zatvaraju nakon porasta broja zaraženih.

Iako će neki od tih roditelja vjerojatno vratiti svoju djecu u školu nakon što pandemija bude pod kontrolom, zagovornici homeschoolinga vide ovo razdoblje kao posebnu priliku za širenje novog načina obrazovanja kojeg opisuju kao fleksibilnijeg, kreativnijeg i prilagodljivijeg svakom učeniku u usporedbi sa tradicionalnom školom.

Neke obitelji nisu mogle podnijeti da njihova djeca satima sjede na Zoomu. Drugi su se brinuli da će članove obitelji izložiti koronavirusu ili promatrati kako se škole naglo zatvaraju nakon porasta broja zaraženih.

Obitelji koje se školuju kod kuće navode različite razloge zbog kojih se odlučuju na taj put. Ipak, ono što ih ujedinjuje jest zajedničko uvjerenje: žele izaći iz tradicionalnog sustava obrazovanja. Pitanje je hoće li COVID-19 prouzročiti privremeni rast školovanja kod kuće ili označava trajnu prekretnicu koja će trendovski rasti nakon što se pandemija okonča. Vrlo je moguće da će neke obitelji (ili mnoge) otkriti da žele zauvijek napustiti sustav.

*Ako želiš dodatno produbiti ovu temu preporučamo ti novoizišlu knjigu Lance Izumi, The Homeschool Boom: Pandemic, Policies, and Possibilities – Why Parents Are Choosing to Homeschool their Children, Pacific Research Institute, 2021.

Ostali

Članci