Oblici homeschoolinga (2. dio): roadschooling, worldschooling, model Šumskih škola, unschooling

Date

U prošlom članku susreli smo se s pojmom homeschooling, odnosno obrazovanje kod kuće te upoznali nekoliko oblika takve vrste obrazovanja. U ovom ćemo se članku pobliže upoznati s još nekima.

Roadschooling

Roadschooling model odgoja i obrazovanja kod kuće je model koji kroz mobilan, suvremeni nomadski život uključuje i obrazovanje. Kako sam naziv implicira (road = cesta), ovaj model odnosi se na podučavanje vaše djece dok ste na putu, a izraz “roadschool” koristi se za opisivanje koncepta školovanja “na cesti” (izvor: www.thervgeeks.com).

Model kombinira fleksibilnost školovanja kod kuće s mogućnostima iskustvenog učenja putovanja, omogućujući djeci da uče kroz iskustva iz stvarnog svijeta. Roditelji često uključuju različite obrazovne pristupe, poput učenja temeljenog na projektima ili interesima djece ili pak na temelju tradicionalnih kurikuluma, dok iskorištavaju prednosti jedinstvenih mogućnosti učenja koje dolaze s putovanjem na različita mjesta.

Mnoge obitelji koje prakticiraju ovakav oblik obrazovanja uključuju:

  • redovite lekcije i zadaće
  • strukturirane dnevne rasporede
  • tradicionalno ocjenjivanje i vođenje evidencije napretka učenika
  • iskustvo putovanja kao mogućnost obogaćivanja znanja

(izvor: www.familygapyearguide.com)

Worldschooling

Worldschooling (školovanje svijetom) je nekonvencionalan obrazovni pristup u kojem djeca uče putujući svijetom, upoznajući i susrećući se s različitim zemljama, običajima i kulturama. U svom najjednostavnijem obliku, worldschooling je čin namjernog učenja od svijeta, pri čemu se naglašava učenje kroz praktična iskustva i uranjanje u različita okruženja. Školovanje svijetom postalo je obrazovna filozofija koja odgovara obrazovnom stilu svake pojedinačne obitelji. Ne postoji samo jedan put do ovakvog načina obrazovanja – svaka obitelj ga pronalazi sama. Ono što je zajedničko svima, jest želja za usvajanjem iskustava iz stvarnog svijeta kao inspiracije za učenje i produbljivanje znanja (izvor: www.weareworldschoolers.org).

Obitelji koje se “školuju svijetom” obično se fokusiraju na:

  • izloženost različitim kulturama, jezicima i perspektivama
  • iskustveno učenje i otkrivanje
  • dječju radoznalost i istraživanje
  • manje formalne lekcije i više iskustava iz stvarnog života

(izvor: www.familygapyear.com)

Sličnosti i razlike između modela roadschooling i worldschooling

Glavna razlika između metoda worldschooling i roadschooling je opseg i pristup. Dok worldschooling obično podrazumijeva učenje kroz životna iskustva dok putujete svijetom, roadschooling obično uključuje i kombinaciju nastavnog plana i programa s učenjem kroz iskustva s putovanja (izvor: www.nomadswithapurpose.com).

Roadschooling je u svojoj naravi obrazovanje od kuće tijekom putovanja. Obitelji koje obrazuju djecu na ovaj način obično održavaju donekle strukturirani obrazovni pristup, uključujući tradicionalne predmete poput matematike, jezika, umjetnosti, geografije, znanosti i povijesti, dok koriste svoja putovanja kako bi nadopunili i obogatili ovu osnovu. Worldschooling, s druge strane, stavlja primarni obrazovni naglasak na uranjanje djece u različite kulture i načine života, globalna iskustva i učenje u stvarnom svijetu, često s filozofskijim pristupom učenju. To može uključivati ​​život u različitim zemljama te doživljavanje lokalnih običaja iz svijeta koji ih trenutno okružuje. Školovanjem ovakvim pristupom ne odustaje se nužno od tradicionalnih predmeta, no često im se pristupa kroz objektiv iskustava s putovanja, umjesto da se slijedi strukturirani nastavni plan i program.

Iako su oba pristupa slična, worldschooling obično ima širi, kulturniji fokus, dok je roadschooling često više usmjeren na putovanje i mogućnosti učenja koje dolaze s putovanjem. Uz to, granice između tih dvaju pristupa su tanke i mogu se preklapati, stoga mnoge obitelji uključuju elemente oba pristupa u svoj način obrazovanja. Razumijevanje njihovih razlika može vam pomoći da odaberete pristup koji najbolje odgovara stilu putovanja i obrazovnim ciljevima vaše obitelji.

Model šumskih škola

Šumska škola je inspirativan proces učenja usmjeren na dijete, koji nudi prilike za cjelovit rast kroz redovite školske sate. To je dugoročni program koji podržava igru, istraživanje i preuzimanje rizika. Također, u djece razvija samopouzdanje i samopoštovanje kroz praktična iskustva inspirirana doticajem s prirodom. Šumske škole imaju sustav vrijednosti i običaja koje prenose tisuće kvalificiranih učitelja diljem svijeta, koji neprestano razvijaju svoje stilove učenja i vještine kako bi podržali nove učenike. Porijeklo ovakvih škola seže u kulturu ili život na otvorenom, koji se smatra načinom života u Skandinaviji, gdje je započeo pokret Šumskih škola (izvor: www.forestschoolassociation.com).

Unschooling

Unschooling (neformalno školovanje) je model odgoja i obrazovanja kod kuće u kojem se djetetu dopušta slobodno učenje, dok su roditelji stalna podrška. U ovom pristupu nastoji se pratiti djetetove interese i inicijative, a izbjegavaju se formalni nastavni planovi i programi te se fokusira na autentična iskustva kroz proučavanje, istraživanje, putovanja i rad u domaćinstvu i praktičnom životu. Roditelji koji odabiru ovaj pristup učenja dopuštaju da upravo interesi djeteta vode ono čime se dijete bavi tijekom školskog dana (ponekad se naziva “samo-usmjereno učenje”). Za razliku od tradicionalnog obrazovanja, gdje djeca uče različite predmete, u ovom neformalnom obliku obrazovanja interes djeteta može uključivati i povezivati više različitih predmeta odjednom (izvor: www.thervgeeks.com).

Ako vas je neka od ovih metoda privukla, možete ju bolje proučiti služeći se linkovima navedenima u članku. A u idućem članku ćemo se pozabaviti preostalim modelima obrazovanja kod kuće: hibridnim i suradničkim, modelom klasičnih studija te Charlotte Mason modelom.

Ostali

Članci