Homeschooling Hrvatska

Krovna udruga za obrazovanje kod kuće

Obrazovanje i poduzetništvo: uspješna priča BENO programa hrvatskog poduzetnika Ante Lučića

Date

Koncept podučavanja kroz poduzetništvo projekt je Ante Lučića, koji spaja podučavanje kroz igru i homeschooling u Beno programu.

Baveći se obrazovanjem i budućnošću obrazovanja Ante Lučić iz tvrtke A-Link savjetovanje došao je na ideju razvoja poduzetničkog programa prilagođenog djeci. I sam poduzetnik, smatrao je kako poduzetničke vještine nisu nužno važne samo za uspjeh u poduzetništvu već su potrebne za širok opseg ljudskog djelovanja te ih je upravo zbog toga poželjno usvajati još od najranije dobi.

Homeschooling i podučavanje kroz igru

Igra je najvažnija aktivnost svakog djeteta. Kroz igru se od najranije dobi djeca upoznaju sa svijetom i uče od svega što ih okružuje. Uče o odnosima, uče o ponašanju, a kasnije uz vodstvo kroz igru mogu učiti i o mnogobrojnim drugim temama. Stručnjaci se slažu da djeca najlakše pamte i uče kroz igru jer takvo učenje nije opterećeno samim činom učenja već je spontano i zabavno. Upravo homeschooling pruža mogućnost djeci, a i roditeljima da u sigurnosti doma budu slobodnija u svojoj potrazi za novim znanjima.

Kako je nastalo poduzetništvo kroz igru?

Baveći se obrazovanjem i budućnošću obrazovanja Ante Lučić iz tvrtke A-Link savjetovanje došao je na ideju razvoja poduzetničkog programa prilagođenog djeci. I sam poduzetnik, smatrao je kako poduzetničke vještine nisu nužno važne samo za uspjeh u poduzetništvu već su potrebne za širok opseg ljudskog djelovanja te ih je upravo zbog toga poželjno usvajati još od najranije dobi. Moglo bi se slobodno reći kako su to zapravo životne vještine primjenjive u svakodnevnim situacijama.

Iz te ideje nastao je projekt Beno. Početno nazvan “Učenici poduzetnici”, poduzetnički program za djecu Beno ima za cilj kroz praktične aktivnosti približiti djeci poduzetničke vještine poput inicijative, detekcije problema, prezentacijskih i prodajnih vještina, komunikacije, inovacije te financijske pismenosti.

Poduzetničke vještine nisu nužno važne samo za uspjeh u poduzetništvu već su potrebne za širi opseg ljudskog djelovanja te ih je upravo zbog toga poželjno usvajati još od najranije dobi.

Ime programa (Beno) svojevrsni je hommage velikanu srednjovjekovne ekonomske znanosti i trgovačke (poduzetničke) discipline, Dubrovčaninu Benediktu Kotruljeviću čiji nadimak je upravo Beno. Njegova ostavština u knjizi O trgovini i savršenom trgovcu (Della mercatura e del mercante perfetto) nedovoljno je prepoznata kao jedan od najranijih praktičnih priručnika za poduzetnike.

Projekt Beno je zamišljen kako cjelogodišnji program koji se sastoji od sedam modula:

  1. Uvod u poduzetništvo
  2. Razvoj poduzetničke ideje
  3. Sastavljanje tima i osnivanje tvrtke
  4. Izrada poslovnog plana
  5. Proizvodnja prototipa ili testiranje usluge
  6. Marketing, komunikacija i prodaja
  7. Završno izlaganje projekta

Poduzetnički program za djecu Beno ima za cilj kroz praktične aktivnosti približiti djeci poduzetničke vještine poput inicijative, detekcije problema, prezentacijskih i prodajnih vještina, komunikacije, inovacije te financijske pismenosti.

Unatoč činjenici kako velik dio terminologije u poduzetništvu zvuči komplicirano koncepti su pojednostavljeni i prilagođeni mlađim uzrastima i njihovim razinama znanja – uz brojne primjere s kojima se mogu identificirati. Cilj je u ukloniti strah i averziju prema nepoznatom te na strukturirani način maksimalno osloboditi kreativnost učenika.

Navedenih sedam modula pokrivaju najvažnije segmente poduzetništva. Govori se o tome što je poduzetništvo te se ključni pojmovi objašnjavaju na temelju konkretnih i lako razumljivih primjera uspješnih tvrtki, čije proizvode ili usluge i sami nesvjesno i često bez propitkivanja koriste. Zatim se ideje osmišljavaju, testiraju i na kraju realiziraju u konkretne proizvode ili usluge. Svaki poduzetnički projekt ovisi o znanju i vještinama ljudi koji tvore timove pa će se tako djeci približiti jednostavne tehnike suradnje i komunikacije unutar timova.

beno

Na temelju interesa i afiniteta dodjeljuju se i uloge unutar timova kako bi svi mogli raditi ne onome u čemu su dobri ili pak prihvatiti izazov pa isprobati nešto novo. Kako bi poduzetnik mogao uspješno realizirati svoju ideju mora imati plan kojega je potrebno izraditi, a tvrtka mora imati i neki svoj vizualni identitet. Prije lansiranja proizvoda ili usluge potrebno je provesti testiranje, poraditi na marketingu, komunikaciji i na kraju prodaji. Kroz svaki se modul poseban naglasak stavlja na prilagođene interaktivne vježbe kako bi se pojmovi lakše usvojili, a učenje učinilo zabavnim i zanimljivim.

Prije lansiranja proizvoda ili usluge potrebno je provesti testiranje, poraditi na marketingu, komunikaciji i na kraju prodaji.

Što donosi Beno u praksi?

Kao pilot projekt, Beno program se 2017. godine provodio u jednoj zagrebačkoj osnovnoj školi među učenicima šestih razreda, a na kraju školske godine učenički timovi predstavili su svoje poduzetničke ideje, nove proizvode i postignute rezultate. Unatoč školskim obvezama učenici su cijele godine ustrajali u aktivnostima vezanim za projekt, a nakon programa izjavili su:

Naučila sam da ljude ne treba etiketirati i da uvijek treba surađivati s timom.

Prije poduzetništva se nekad nisam slagala s onima s kojima sam morala nešto napraviti.

Postala sam otvorenija, više pričam i nisam više sramežljiva. Postala sam bolja učenica.

Postala sam sigurnija u sebe. Povezala sam se s prijateljima i stvorila nove.

Znam se bolje organizirati, brže radim i brže razmišljam i mislim da to nije sve. Sigurna sam da će se dogoditi još promjena.

Znam se bolje organizirati, brže radim i brže razmišljam i mislim da to nije sve. Sigurna sam da će se dogoditi još promjena.

Rano razvijanje poduzetničkih vještina kod djece utječe na:

  • Razvoj kritičkog razmišljanja i razmišljanje izvan uobičajenih okvira
  • Jačanje samopouzdanja
  • Upoznavanje vlastitih snaga i prednosti kao i područja na kojima još mogu raditi
  • Otkrivanje svojih interesa
  • Učenje o međuljudskim odnosima, timskom radu, rješavanju konflikta i postizanju kompromisa
  • Način pristupanja novim zadacima i izazovima

Ovakav deinstitucionaliziran program pokazao se kao izvrstan okvir za razvoj kreativnosti, inicijative, komunikacije te kritičkog i strukturiranog razmišljanja kod učenika u poticajnom i ohrabrujućem okruženju. U odnosu na klasičan način poučavanja, znanje i vještine koje djeca usvoje kroz praktično iskustvo od neprocjenjive su vrijednosti.

Iako su u Hrvatskoj još prije jedanaest godina Nacionalnim okvirnim kurikulumom doneseni osnovni ciljevi razvoja poduzetničke kompetencije kod učenika u osnovnim školama kao međupredmetne teme, poduzetništvo u školama nikad nije zaživjelo. No, vjerujemo kako je upravo homeschooling plodno tlo za ovakve i slične programe koji će obogatiti obrazovanje naše djece i pripremiti ih za realan svijet i buduću karijeru.

* Ako želiš saznati nešto više o ovom konceptu poučavanja poduzetništva ili kako ga primijeniti u tvoju homeschooling okolinu, slobodno kontaktiraj A-Link na ante@alink.hr ili dina@alink.hr.

Ostali

Članci