Nedavno smo imali prilike razgovarati s Kristinom Tanger, vlasnicom prvog Montessori studija u Hrvatskoj, AMI-certificiranoj Montessori asistentici za uzraste 0-3 i 3-6 godina i zaljubljenici u obrazovanje kod kuće. Razgovarali smo o Montessori pedagogiju u kući, novom pristupu roditeljstvu te kako roditelji mogu podržati strast za istraživanjem i učenjem kod svoje djece.
Kako je sve počelo
Kada sam bila trudna s 2. djetetom, naš je sin odlazio dva puta tjedno u igraonicu na engleskom jeziku. Odgajateljica je rekla mom suprugu, nakon prvog susreta, da poradimo na njegovom držanju olovke. On je tada imao skoro 4 godine. Kada mi je suprug prenio tu informaciju, osjetila sam se posramljeno i zapitala se; zar ih to ne uče u vrtiću ili školi? Što je točno mislila sa ”poradite na tome”? Jesam li loša mama ako moje dijete ne zna držati olovku?
U narednih nekoliko mjeseci počele su stizati na našu kućnu adresu knjige sa svih strana svijeta, počela sam pratiti radionice za roditelje u okolici i počela sam se više informirati. No, kako to obično biva, kada želim previše i to odjednom, zablokiram se. Ne znam više gdje sam krenula ni što je ispravno. Puno različitih mišljenja vratilo me na početak.
Dok nisam pronašla “sve odgovore” ili bar pronašla neki stil roditeljstva koji mi ima smisla, krenula sam se više posvećivati interesima svoga sina. Iz današnje perspektive i dalje smatram da je to bila najispravnija odluka koju sam mogla donijeti. U toj sam fazi imala sreće da je naša nova beba lijepo spavala, dobro jela i bila “u miru sa svijetom”. To mi je dalo puno više vremena za čitanje i isprobavanje pročitanog. Tako krenula sam sa otkrivanjem i isprobavanjem Montessori načela u radu s našom djecom.
“Bili smo nervozni zbog tog velikog skoka u nepoznato”, rekla je. “Covid nas je potaknuo, ali nije bio glavni razlog.”
– Naomi
Iskreno, prvu godinu-dvije pojma nisam imala gdje to vodi. Funkcionira li uopće? Široj obitelji izgledalo je da baš i “ne radi”, ali ja sam vjerovala da je to to i kada drugi nisu. Vjerovala sam i kada je bilo teško i kada nisam baš najbolje shvaćala što i kako bi trebalo. Bila sam odlučna slušati onaj glas u sebi koji mi je govorio da moja uloga nadilazi tradicionalnu ulogu mama=ljubav, već da im ja uz ljubav mogu pružiti i neki širi oblik podrške.
Prema riječima strastvene montessorijanke, Silvane Montanaro, tu vrstu podrške nazivamo inteligentna ljubav. Raditi na sebi kako bi postala bolja verzija sebe, ona verzija koja ima znanje i emocionalni kapacitet za svjesno preuzimanje odgovornosti u svojoj ulozi roditelja i roditelja-edukatora.
Maria Montessori otkrila je da djeca imaju sposobnost učenja iz svoje okoline na način na koji odrasli ne mogu. Djeca mogu doslovno upijati informacije iz svoje okoline – u periodu od rođenja do šeste godine. Tu sposobnost nazvala je upijajućim umom. Maria Montessori vjerovala je da je dijete kao spužva, ono upija sve (i dobro i loše).
Tako je započelo naše obrazovanje kod kuće inspirirano Montessori pristupom.
Maria Montessori otkrila je da djeca imaju sposobnost učenja iz svoje okoline na način na koji odrasli ne mogu. Djeca mogu doslovno upijati informacije iz svoje okoline – u periodu od rođenja do šeste godine. Tu sposobnost nazvala je upijajućim umom. Maria Montessori vjerovala je da je dijete kao spužva, ono upija sve (i dobro i loše):
- od rođenja do 3. godine dijete upija nesvjesno, to je period senzornog istraživanja svijeta oko sebe; period u kojemu dijete gradi sebe i oblikuje svoju osobnost;
- od 3. godine nadalje dijete počinje uređivati svoj um i svjesno izražavati svoju volju. Posebice tijekom ove faze (od 3 do 6 godina) okolina u kojoj dijete boravi trebala bi biti uredna, poticajna i sigurna kako bi ono moglo nesmetano “raditi” i stvarati vlastita iskustva.
Maria Montessori dječju je igru nazvala poslom. Dijete kroz igru radi, kroz (smislenu) igru uči i izgrađuje sebe.
Igrajući se s našom djecom pronašla sam u sebi strast i kreativnost za koju nisam znala da imam. Istinski uživam u primjeni tematskog pristupa ranom učenju, mjesečnu temu prilagođavam aktualnim promjenama u prirodi. Naša su djeca u takvom pristupu i radu kod kuće pronašla interes ili bolje rečeno, ja sam njihov interes podržala kroz razne tematske aktivnosti.
Dijete kroz igru radi, kroz (smislenu) igru uči i izgrađuje sebe.
Što to konkretno znači?
Uzmimo kao primjer rujan. Znamo da u rujnu započinje berba jesenskih sorti jabuka, odaberemo stoga jabuku kao temu našeg mjeseca. Sada kada znamo što je aktualno za taj period i kada smo odlučili temu, što možemo učiniti? Možemo:
- posuditi u knjižnici nekoliko slikovnica koje obrađuju istu temu
- prilikom sljedećeg obilaska tržnice zajedno s djetetom imenovati vrste jabuka
- kod kuće isprobati 2 ili 3 različite sorte jabuka i usporediti okuse (kisela/slatka, brašnasta/sočna)
- za vikend organizirati izlet na obližnju farmu jabuka
- zajedno pripremiti pitu od jabuka
- prilikom rezanja jabuke promatrati njen izgled i imenovati dijelove
- pripremiti sok od jabuke i nadovezati se u razgovoru koji još proizvodi od jabuke postoje
- pripremiti i neku stvaralačku aktivnost s istim motivom, itd.
Jabuka je konkretna. Dijete si može predočiti jabuku i sve aktivnosti koje smo spomenuli. Djetetu dajemo mogućnost povezivanja pojmova i stvaranja vlastitih iskustava. Dobivena iskustva bit će nadograđena na prethodna i djetetov svijet dobiva na značenju.
Zašto primjenjivati tematski pristup kod kuće?
Neke znanstveno potvrđene prednosti tematskog pristupa ranom učenju uključuju:
- bolje zadržavanje informacija čak i do 45% više
- povezivanje naučenoga sa stvarnim situacijama, što doprinosi širini
- zabavan pristup koji potiče intrinzičnu motivaciju i želju za učenjem
- fleksibilan i prilagodljiv različitim uzrastima (3 – 6) – ovisno o uzrastu djeteta ista se aktivnost može olakšati ili otežati.
Danas, nakon šest godina primjene Montessori načela u našem domu u radu s naše troje djece, izdvojila bih sljedeće prednosti koje za mene čine razliku:
- shvatila sam da našoj djeci ne treba savršen roditelj, nego jedna stabilna i staložena odrasla osoba koja ima znatiželju i otvorenost za učenje;
- osvijestila sam djetetov izniman potencijal i nemam pretenziju mijenjati našu djecu, znam da je moja uloga biti ona nježna podrška na njihovom jedinstvenom putu odrastanja;
- naučila sam uvesti red i konzistentnu rutinu u našu svakodnevicu i u naš dom: takva fleksibilna struktura, pruža našoj djeci sigurnost, a meni daje spokoj u danu;
- uvidjela sam da je učenje svugdje oko nas, svaka naša interakcija s djetetom prilika je za učenje. Učenje nije limitirano na četiri zida, udžbenike i radne listiće;
- danas kupujem manje i pametnije te ne očekujem od didaktičke igračke da zabavi moje dijete;
- shvatila sam da su djeca naši najbolji učitelji te odgajajući našu djecu, preodgajamo sebe;
- vjerujem u proces, bež žurbe i očekivanja.
Svo stečeno znanje, kao AMI-certificirana Montessori asistentica za uzraste 0-3 i 3-6 godina, i višegodišnje iskustvo primjene Montessori načela u našem domu, pretočila sam u mentorski online program Montessori od početka. Kroz ovaj online program imam mogućnost podržati veliki broj roditelja u primjeni Montessori pristupa kod kuće. Što se rada uživo tiče, 2021. otvorila sam i prvi Montessori Studio u Hrvatskoj. Mjesto na kojemu vodim roditelje kroz Montessori pripremljenu okolinu i pomažem im kako pripremiti sebe i svoj dom da bi podržali prirodne potrebe svoga djeteta.
Kristina Tanger živi u Puli sa suprugom i 3 djece. Uz AMI- certifikaciju za uzraste 0-3 i 3-6 godina, trenutno pohađa i dvogodišnju edukaciju za Montessori pedagoga za vrtićki i školski kurikulum. Montessori i roditeljstvo njezina su strast, a više o njenom radu možete pronaći ovdje:
Instagram https://www.instagram.com/montessorimama.hr/
YouTube https://www.youtube.com/channel/UCgg7DSwFafFocBlpX_1FynQ
Web stranica https://montessorimama.mailchimpsites.com/
*Za čitatelje našeg bloga Kristina Tanger pripremila je i Bonus proljeće, materijal za tematsko učenje kod kuće. Klikni na poveznicu, isprintaj i uživaj u učenju sa svojim mališanom. Hvala Kristina!