Zašto homeschooling nije isto što i nastava na daljinu

Date

Pandemija Covid-19 zauvijek je promijenila javno i privatno obrazovanje u svijetu. Nastava na daljinu i "online škola" postali su dio svakodnevnice mnogih obitelji koji su se iznenada pretvorili u produžene ruke učitelja. Mnogi su se tada pitali: zar je moguće da ovako izgleda školovanje kod kuće?

U cijeloj zbrci oko post-Covid školovanja pojavili su se termini kao nastava na daljinu, digitalna nastava, online škole. Mnogi su se tada zapitali: je li homeschooling u biti nastava na daljinu?

Da bismo jasnije razumjeli o čemu se ovdje radi, potrebno je razlikovati tri glavna termina koja se u suštini odnose na tri različite vrste obrazovanja, što u teoriji što u praksi: online škole, nastava na daljinu i homeschooling tj. obrazovanje kod kuće.

Prve online škole devedesetih godina 20. stoljeća

Online škole postoje puno prije koronakrize. Radi se o privatnim ili javnim školama i visokim učilištima koji nude tečajeve, predavanja i post-diplomske studije preko raznih e-learning platformi, dakle u potpuno digitalnom okruženju. CompuHigh-Whitmore School je prva takva svjetska internetska srednja škola osnovana još 1994. godine. Godine 1996. poduzetnici Glen Jones i Bernand Luskin pokrenuli su Jones International University, koje je postalo prvo akreditirano i potpuno web-bazirano sveučilište. Od stvaranja ovih potpuno online programa i škola, učenje na daljinu nastavilo je rasti u mnogo različitih smjerova.

Iako obitelji tijekom školovanja kod kuće mogu, ako žele, upisati svoje dijete na neki online tečaj ili e-learning platformu, općenito postoji velika razlika između online škola i homeschoolinga (kao i između e-learninga i virtualnog učenja, ali o tome u nekom budućem postu). U školovanju kod kuće, roditelji djeluju kao mentori s punim radnim vremenom, dok u online školovanju – poznatom i kao virtualna škola – online učitelji upravljaju učeničkim učenjem iz daljine unutar strukturiranog kurikuluma. Nadalje, u školovanju kod kuće roditelji služe kao učitelji djeteta za sve ili većinu predmeta, planiraju lekcije, zadatke i testove, te razvijaju personalizirani plan učenja. Učitelji online škola povremeno se sastaju s učenicima radi pregleda u stvarnom vremenu ili podučavanja u virtualnoj učionici, ali ne prilagođavaju školski kurikulum individualnom djetetu te nemaju odviše ljudskog, tj. osobnog kontakta sa učenikom.

U školovanju kod kuće, roditelji djeluju kao mentori s punim radnim vremenom, dok u online školovanju – poznatom i kao virtualna škola – online učitelji upravljaju učeničkim učenjem iz daljine unutar strukturiranog kurikuluma.

Nastava na daljinu i roditeljske noćne more

Roditelji u Hrvatskoj su nastavu na daljinu upoznali u ožujku 2020. i, dvije godine nakon, još uvijek se nisu prestali s njom “družiti”. Izolacija nakon izolacije, smart-working iliti rad od kuće te kombinirana nastava postali su dio školovanja svih školaraca u Republici Hrvatskoj. Na spomen obrazovanja kod kuće, u prvim mjesecima nastave na daljinu, roditelji bi često smrknuli lica i klimali glavom u znak neodobravanja. Stres uzrokovan nastavom na daljinu ostavljao je teške posljedice unutar mnogih obitelji.

Mada se u prvi tren homeschooling može činiti vrlo sličnim nastavi na daljinu kakvu smo navikli gledati zadnje dvije godine, postoje nepremostive razlike između upravo ta dva modela obrazovanja.

nastava na daljinu

Tko voli virtualno još?

U teoriji nastava na daljinu trebala bi se uvelike razlikovati od tradicionalnog poučavanja: odnos između učitelja i učenika bi se značajno mijenjao. U učenju na daljinu učitelj postaje svojevrsni mentor koji priprema gradivo, planira aktivnosti i vrednuje ih. Drugim riječima, glavna uloga učitelja je stvoriti situacije učenja u kojima se učenici mogu samostalno razvijati. Očito, to ne znači da se kontakt s učenicima mora izgubiti.

Stručna literatura podcrtava važnost novog, drukčijeg pristupa podučavanju i činjenicu da nastavnik mora prevladati tradicionalne prakse podučavanja. U učenju na daljinu sinkrone, dakle izravne aktivnosti, kao što su videokonferencije, moraju biti stalne jer služe održavanju kontakta, ali ne sveprisutne. Korisno je diversificirati alate i ne usredotočiti se samo na videokonferencije i virtualnu lekciju. Pisane poruke, video snimke, podcasti, iako ne pružaju izravan kontakt s učenicima, još uvijek su vrlo učinkoviti alati za poticanje pažnje i interesa razredne skupine.

Nažalost, nastava na daljinu u kontekstu pandemije često je kopirala frontalnu nastavu u razredu i tako pretvorila online školu u pravu noćnu moru za roditelje.

Nastava na daljinu trebala je biti fleksibilna, inovativna a nikako tradicionalno kopiranje klasične nastave u razredu. Nažalost, praksa je često pokazala upravo suprotno: većina nastavnika su u online okruženju samo prebacili frontalnu nastavu iz razreda u “na daljinu” varijantu i tako pretvorila “online” školu u pravu noćnu moru za roditelje.

Roditeljska odgovornost ili “tko je tu šef”

Dok je u nastavi na daljinu roditelj samo produžena ruka nastavnika pa su tako roditelji nastavnicima slali slike odrađenih zadataka, zadaća i slično, u obrazovanju kod kuće sva odgovornost upravljanja leži upravo na roditelju. U školovanju kod kuće nema vanjskog nastavnika koji upravlja procesom obrazovanja. Roditelj se može maksimalno prilagoditi djetetovim potrebama. Nema zadaća za slanje putem Vibera, Loomena, Google Classrooma i slično. Nema tenzija jer se kasni sa predajom. Nastava se ne odvija preko Zooma već gdje god to roditelj ili dijete smatra prikladnim (u dvorištu, na terasi, na putu, u prirodi, u knjižnici, itd.).

U školovanju kod kuće nema vanjskog nastavnika koji upravlja procesom obrazovanja. Roditelj se može maksimalno prilagoditi djetetovim potrebama.

Školovanje kod kuće je tako isključiva odgovornost roditelja: kako će prilagoditi nastavu svome djetetu, kada će raditi zajedno s njim, gdje će provoditi “školsko” vrijeme i koliko “učenja” je dovoljno za taj dan. Dok u online školi i nastavi na daljinu tempo diktiraju vanjski čimbenici, homeschooling se stvara, održava i kroji po potrebi svakog djeteta unutar njegove obitelji i njihovog doma.

Ostali

Članci